Zwanger in de zomer? 10 tips!

No Comments 2650 Views0


Zwanger zijn in de zomer is erg fijn maar kan ook zeer zeker zwaar en vermoeiend zijn. Daarom 10 tips om de zomer goed door te komen wanneer je zwanger bent!

10 tips voor een zwangerschap in de zomer

Zwanger zijn in de zomer is erg fijn maar kan ook zeer zeker zwaar en vermoeiend zijn. Enerzijds krijg je energie van het mooie weer en kun je luchtige en makkelijke kleding dragen, anderzijds kan de warmte je ook behoorlijk uitputten waardoor je minder lekker in je vel zit. Dit verschilt overigens per persoon, de ene zwangere vrouw heeft geen enkel probleem met een hete zomer en voor de ander is het een extra grote opgave om haar dingen te blijven doen. Uiteraard zal je dikke buik sneller in de weg zitten en je lichaam zal sneller vocht vasthouden gedurende de warme zomermaanden. Aangezien de uiterst warme dagen eraan zitten te komen, hieronder alvast 10 tips, hoe om te gaan met het warme weer tijdens je zwangerschap.

Blijf altijd voldoende drinken

Veel of voldoende drinken tijdens de hete zomer is extreem belangrijk. De lichaamstemperatuur tijdens je zwangerschap is al hoger dan normaal en je hebt meer moeite je warmte kwijt te raken gedurende deze 9 maanden. Hierdoor zul je sneller moe zijn en eerder last hebben van hoofdpijn en misselijkheid. Als je veel water, thee of vruchtensap drinkt dan zul je meer gaan transpireren en via transpiratie de warmte in je lichaam kwijt raken. Het drinken van minimaal tweeënhalve liter per dag wordt aangeraden tijdens deze hete dagen. Drink de hele dag door beetjes en wacht niet totdat je dorst krijgt.

Minder inspanning, doe het rustig aan!

Loopt de temperatuur te hoog op, neem dan absoluut gas terug. Doe het rustiger aan en beperk je inspanningen. De warmte zorgt ervoor dat er meer bloed wordt rondgepompt door je lichaam doordat je aderen wijder zijn geworden. Je hart pompt tijdens je zwangerschap sowieso al harder maar met warm weer zal dit alleen maar meer toenemen. Je kunt een benauwd gevoel krijgen of duizelig worden. Zoek wat vaker de rust en vraag anderen je te helpen bij klussen die aanvankelijk te zwaar lijken. Zijn er echt dingen die je absoluut zelf moet doen, kies dan een gunstig tijdstip op de dag, zoals vroeg in de ochtend of ’s avonds.

Minder zout eten

Veel mensen hebben met warm weer behoefte aan zout of hartig. Tijdens je zwangerschap zul je hier ook behoefte aan hebben maar het wordt afgeraden hier aan toe te geven. Zout zorgt er namelijk voor dat je vocht vast houdt hierdoor zou je last kunnen krijgen van opgezwollen voeten, enkels en vingers.

Niet teveel in de zon

Probeer de zon een beetje te vermijden, helemaal tijdens de warmste uren namelijk tussen 12.00 en 15.00 uur. Tijdens deze uren heeft de zon de meeste kracht en is het absoluut verstandig de schaduw op te zoeken of je lekker af te zonderen voor een hazenslaapje in een koele kamer of ruimte in je huis. Doordat je wellicht door de warmte ’s nachts al minder goed slaapt zal een hazenslaapje goed zijn zo nu en dan. Op de extreem hete zomerdagen wanneer het kwik boven de 30 graden uitkomt is het verstandig helemaal uit de zon te blijven. Blijf dan vooral binnen en probeer je huis zo goed als mogelijk te koelen door alles dicht te houden, de gordijnen te sluiten en eventueel een ventilator of airco erbij aan te zetten.

Luchtige kleding, natuurlijke materialen

Draag als je zwanger bent tijdens de warme zomer bij voorkeur luchtige zomerse kleding het liefst gemaakt van natuurlijke stoffen zoals linnen en katoen. Deze stoffen ademen en daardoor je het minder snel warm hebben en zul je minder snel last krijgen van warmte-uitslag. Koop je zomerse zwangerschapskleding en positiekleding bij voorkeur in lichte tinten. Donkere kleuren absorberen namelijk al het zonlicht en daarmee de warmte. Dit is het laatste wat je wilt als je het al warm hebt tijdens je zwangerschap.

Zorg voor voldoende afkoeling

Op een echte hete zomerdag kan het lekker verfrissend zijn door met je voeten in een teil koud water te gaan zitten, dit helpt tevens je opgezwollen voeten te laten slinken. Je gezicht besprenkelen met koud water en een koud washandje op je voorhoofd en/of in je nek leggen kunnen ertoe bijdragen dat je het wat minder warm hebt. Zwemmen is natuurlijk helemaal lekker, niet alleen tegen de warmte maar ook omdat je lekker gewichtsloos bent in het water. Even ontspannen en het gewicht van je zwangere buik niet hoeven dragen is best wel prettig (voor even), en je spieren en gewrichten worden ook nog eens ontlast.

Voorkom zwangerschapsmasker

Tijdens je zwangerschap verandert, onder invloed van zwangerschapshormonen, de hoeveelheid pigment in je huid. Je hebt meer pigment en onder invloed van zonlicht kunnen er donkere vlekken ontstaan op je huid. Deze donkere vlekken op de huid van zwangere vrouwen is een zwangerschapsmasker, ook wel chloasma of melasma genoemd. De pigmentvlekken in je gezicht kunnen worden voorkomen door je goed in te smeren met een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor of zelfs uit de zon te blijven. Ga je naar buiten smeer je even in, een zonnehoed kan ook de nodige bescherming bieden.

Neem zo nu en dan een douche

Wordt het je echt allemaal een beetje te veel die warmte tijdens je zwangerschap? Neem een lekkere verfrissende douche en koel lekker af zodat je weer wat meer energie hebt gedurende de dag.

Wees eerlijk tegen je familie en vrienden!

Als je geen zin hebt om iets te doen of je in te spannen, wees gewoon eerlijk tegen je familie en vrienden. Ze hebben er alle begrip voor als je niet mee gaat of niet mee wilt doen omdat je gewoon de energie niet hebt vanwege de hitte. Schroom tevens niet om hulp te vragen aan je vrienden en familie bij energievretende klussen, dit recht heb je nu eenmaal als je zwanger bent. 😉

Rust voldoende, doe zo nu en dan een dutje

Als het warm is dan slaap je ’s nachts sowieso al slechter, helemaal nu je zwanger bent. Doe daarom overdag zo nu en dan een hazenslaapje om de slechte nachtrust vanwege de warmte te compenseren. Sowieso lekker om een aantal keren per dag even te gaan liggen en een dutje te doen. Zo zal de hitte tijdens de zomer wel wat dragelijker zijn.
Bron: eerstesymptomenzwangerschap.info